2 Ekim 2014 Perşembe

İbrahim KILINÇ / EĞİTİM KOÇU & MBA

12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
KARİYER PLANLAMA
29 Eylül 2014 Pazartesi 17:19
KİŞİSEL MARKALAŞMA (3)*
            Bireysel olarak kariyer planlama okul çağlarında belirlenmelidir. Meslek seçimi 
ve mesleğin hangi aşamasının hedeflenmesi gibi kısa, orta ve uzun vadeli 
planlama olmalıdır. Bu noktada fizyonomik özellikler de dikkate alınmalıdır.
            Modern dünyada kariyer planlama çok önemlidir. Profesyonel yaşamda profesyonel danışmanlık 
iyi bir kariyerin yolunu açar. Kurumlarda bu çalışma insan kaynakları yönetimi ve stratejistler ile 
sağlanır, ancak kişisel olarak iyi bir koça da her zaman ihtiyaç vardır.
            Kariyer planlamada kişinin ekolojisinin uygunluğu önemlidir. Bu ekoloji içerisinde nişin(görev,
 yaptığı iş) belirlenmesi, hedefe götüren etkenlerin dikkate alınması önemlidir. Kişi ne iş istediğini ve 
bunun için ne yapması gerektiğine karar vermelidir. Bununla ilgili teknolojik gelişimleri takip etmeli ve
 bilgi donanımını güncel tutmalıdır.
            Bir diş hekimi arkadaşım şunu ifade etmişti: “Bizlere üniversiteden mezun olurken siz son
 teknoloji ve yöntemlerle mezun oluyorsunuz derler. Ancak mezun olalı 20 yıl oldu arkadaşlar
 kendilerinin hala son teknoloji ile iş yaptığını sanıyor” demişti. Bu inovasyona (yenilikçi düşünce)
 açık olmamaktır. Kendini güncellemeyen kişi geriler.
            Kişiler okulu bitirince nasıl iş bulurum sorusundan ziyade standartlarını 
belirlemeli. Formasyonu,donanımı, networku yüksek bireyler her zaman tercih edilecektir. 
İyi kariyer planlaması yapanlar iyi şirketler tarafından her zaman aranacaktır. İyi eğitim ve kariyer,
 iş bulmanın yanında işyerinde kariyer basamaklarını geçmeyi de sağlayacak ve yıllarca aynı 
pozisyonda kalmaktan kurtaracaktır. İyi bir pozisyona her zaman şans eseri gelinmez iyi bir planlama
 ile gelinir. Bunun içinde iyi bir eğitim şartı her zaman kariyer geliştirmede önceliklidir. İyi bir 
pozisyona gelebilmenin şartlarından biri de işverenin beklentilerine cevap verebilen donanımlı bir 
birey olmaktır. Bu ancak ‘Kişisel Markalaşma’ ile sağlanır. Profesyonel bir kariyer planlaması bireyin 
eğitimi ve tecrübesi sonucu arzuladığı statülere ulaşmasını sağlar.
            Profesyonellikle bir pozisyona ulaşmanın yanında bunu geliştirmede kişisel markalaşma  
önemlidir. Yeteneklerin keşfinin yanında bilgiyi güncelleme ve bilgiyi kullanma çok önemli bir aşamadır. 
Bilgi kullanımı profesyonelliktir. Bu oyun stratejik oyun teorileri içerisinde en yüksek puanı getiren 
yönü seçmek demektir. Sağlıklı kariyer planlaması kişiye istenilen yeterlilik standardını kazandırır. 
Kişisel gelişimde tutarlılık önemlidir. Kişisel markalaşma için kişi kesinlikle dürüst olmak 
zorundadır. Organizasyonel çalışma ve grup uyumu modern yönetimlerde ‘ortak akıl’ın ne kadar 
önemli olduğunu gösterir.

Kariyer Danışmanlığı ile Hedef Belirleme
            Profesyonel danışmanlar profesyonel başarılar sağlamanızda yardımcı olur. Bu insan 
kaynaklarının tek başına halletmemesi gereken durumlardan biridir. Çalışan kendi konumundaki 
terfi olanaklarını, iş genişletmeyi, rotasyon şartlarını bilmelidir. Kurumlar içerisinde rehberlik sunacak
 kişilerin olması gerekir. Bu kişiler bireyin hayal edemediği hedeflere ulaşabilme yollarını da 
gösterebilir. Dünyadaki başarılı kişilerin ortak noktalarından biri de profesyonel danışmanlarla 
çalışmalarıdır.

Kurumsal Pozisyon ve Bireyin Özellikleri
            Kurumlar faaliyetlerinde başarılı ve marka olabilmek için kabiliyetli bireyleri bünyesine 
almak zorundadır.  Kariyer planlaması yapılacak bireylerin kabiliyet, ilgi, yapabilirlik gibi özelliklerinin 
tespit edilmesi gerekir. Bu girdiler kurumlar için çok önemlidir. Bu durumda iş analizi yapmak, işe
 uygun pozisyonda birey tespit etmek veya yetiştirmek önemlidir.
            Kişilerin mevcut niteliklerinin saptanmasının yanı sıra, potansiyel niteliklerini
saptamaya ve geliştirmeye yönelik bir çalışmaya da ihtiyaç vardır. Bunun için özel 
yöntemlerden yararlanılabilir.

Performans Değerlendirme ve Eğitim
            İşyerinin, markanın veya katkı sağlanan kurumun başarısının devamı, çalışanların 
başarısına bağlıdır. Kişilerin başarısı da etkin bir yönetim ve planlamaya bağlıdır. Başarı olgusu 
işin niteliklerine ve gereklerine uygun olarak önceden belirlenmiş bir ölçünün üzerindeki çalışma 
derecesi olarak ortaya çıkar. Bu anlamda işletmelerde performans değerlendirmesi personelin işiyle 
ilgili davranışlarının gözden geçirilmesi, terfi etmesiyle ilgili bilgilerin sağlanması amacıyla yapılabilir. 
Aynı zamanda kariyer planlama ve yönetimi için, çalışanlarının yeteneklerinin yönetici 
tarafından tanınmasına, eksikliklerin bilinmesine ve gerekli önlemlerin alınmasına imkân sağlayacak 
bir süreç olarak ifade edilebilir.
            Performans değerlendirme sonucuna göre eksikliklerin tamamlanması için kişilerin eğitimi 
sağlanır. Böylece daha donanımlı ve süreci sürdürebilen bireyler yetiştirilmiş olur.

(*)MBA(Master of Business Administration), Profesyonel Koç, Kariyer Planlama ve Kişisel 
Markalaşma Uzmanı
Anahtar Kelimeler: Kariyer, Kariyer Planlaması, Kişisel SWOT, Kişisel Markalaşma, 
İmaj Danışmanlığı, Hedef Belirleme, Koçluk, Kariyer Koçluğu


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İbrahim KILINÇ Kişisel Markalaşma Uzmanı Kariyer Koçu Profesyonel Öğrenci Koçu YAŞAM KOÇU