GİRİŞİMCİLİK VE KİŞİSEL MARKALAŞMA AŞAMALARI
İbrahim KILINÇ Kişisel Markalaşma Uzmanı
Doğru Kariyer Planlarının Hazırlanması ve Uygulanması
Kişinin en uygun kararı vermesi, planı geliştirmesi ve uygulaması önemlidir. Bu kişi kısa, uzun ve büyük vadeli planlar belirlemelidir. Uygulamaya kısa vadeli planlarla başlamalıdır. Kişisel kabiliyet, sosyal çevre, öz kabiliyetlerini tanıma, kariyer planlamada etkilidir. Doğru bir planlama, doğru bir okul, doğru bir meslek, doğru bir iş seçimini sağlayacaktır. Bunun sonucunda da hayatta daha başarılı olmanızı sağlayacaktır. Öyleyse kişisel markalaşma için doğru bir kariyer planlaması yapılmalı ve doğru bir kariyer danışmanlığı prosesi uygulanmalıdır.
Profesyonel dünyada kariyer çok çeşitli olmaktadır. Raporlar, çıktılar, ünvanlar, katma değer, istihdam edilebilir kalma, küreselleşme ve teknolojik rekabet geri bildirim zorunluluğunu ortaya koymaktadır. Bireyin plan çerçevesinde aynı aşk ve iştiyakla ilerlemesi her zaman aynı olmaz. Bunun için belirli kontrol noktaları olmalı ve bu kontrol noktasından kendinin ulaştığı aşamaları bir skalada takip etmelidir. Bu kişisel olarak zor ise profesyonel bir koç ile bu skalanın takibi yapılabilir. Böylece planda değişiklik yapılıp reel, güncel ve uygun yol haritası çıkarılabilir.
Kişisel Kariyer Planlamanın Temelleri
Kişisel kariyer planlamanın temelleri yetenek testleri, motivasyon, iş deneyimi, bireysel karakteristik özellikleri, coğrafi konum ve diğer faktörlerdir.
Demografik faktörler dediğimiz, kişinin yaşı, cinsiyeti, kabiliyetleri kısaca kişilik özellikleridir. Bunun dışında aile, sosyal çevre ve eğitim çerçevesi de etkilidir. Bu her zaman herkeste aynı olmayabilir. Ayrıca anketler ile bunları gruplandırabiliyor olsak da genel yaklaşım kalitatif yaklaşımdır. Sosyal ve kariyer olguları kantitatif olarak ölçülebiliyor olsa da toplumsal değerler, kültür farklı sonuçların çıkmasına neden olmaktadır. Her insanın yaşadığı çevre çok etkilidir. İleride koçluk kısmında kişiye sorduğumuz soruların en önemlerinden biri de ‘sizin bu hedefi gerçekleştirebilmeniz için ekolojiniz müsait mi?’ sorusudur.
Proaktif ve destekleyici ebeveyn tutumlarının özellikle ergenlerde daha sağlıklı karar alma davranışlarını ortaya çıkardığı, yetişkinlikte de kariyer olgunluğuna, sağlıklı kariyer geçişlerine ve planlı kariyer gelişimine yardımcı olduğu belirlenmiştir. Ailedeki etkin kişiler bireylerin meslek seçiminde çok etkilidir. Mesela eğitim düzeyi düşük olanların çocukları aynı düzeydeki işlere, profesyonellerin profesyonellerin çocukları ise daha çok yönetsel ve profesyonel işlere eğilim göstermektedirler.
Bireyin yaşamında ergenlik dönemi kişisel özelliklerin ortaya çıkması ve karakterin oturması açışından önemlidir. Bu süreçte kişide ciddi sapmalar olmaktadır. Ebeveynler bu aşamada daha etkili sorumluluk almalıdır. Dolayısı ile yaş kariyer planlamada etkilidir.
Cinsiyet meslek seçiminde etkili olmaktadır. Bu öğretmenlik gibi mesleklerde fark etmezken, bazı mesleklerde çok etkilidir. Örneğin erkeklerden ülkemizde hasta bakıcı olmazken, kadınlar da yeraltında ve madenlerde çalışmamaktadır. Bireyin kişisel değerlerinin gelişiminde aile büyükleri ve öğretmenlerin davranışlarıyla, toplumsal etkiler önemli rol oynamaktadır.
Kariyer seçiminde seçilecek mesleğin sunduğu ekonomik faktörler içerisinde,
mesleğin ekonomik getirisinin yüksek olması, sağladığı sosyal güvence, sigorta
hizmetlerinin kapsamının geniş olması ve devlet memurluğu gibi alınacak ücretin
devlet tarafından güvence altında olması gelmektedir. Bütün bu aşamaları geçtikten sonra birey doğru okulu seçer ve severek bitirir.
Üniversite bitirmiş bir birey üç çeşit kariyer yolu belirler. Devlet kurumları, özel sektör ve kişisel girişimcilik. Mezun olduktan sonra devlet kadrolarını tercih edebilmektedirler. Ayrıca özel sektörde çeşitli pozisyonlarda iş bulunabilir. Bu daha çok staj esnasında keşfedilen yeteneklerdir. Bu kişiler CEO’luğa kadar yükselebilirler. Girişimcilik ise kişisel başarıyı ortaya koyar.
(*)MBA(Master of Business Administration), Profesyonel Koç, Kariyer Planlama ve Kişisel Markalaşma Uzmanı. www.biyosunum.com editörü.
Anahtar Kelimeler: Kariyer, Kariyer Planlaması, Kişisel SWOT, Kişisel Markalaşma, İmaj Danışmanlığı, Hedef Belirleme, Koçluk, Kariyer Koçluğu, Akıl hocalığı (mentoring), kariyer danışmanlığı (careercounseling) hizmetleri, kariyer workshopları, CEO, Girişimcilik
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder