15 Aralık 2016 Perşembe


KİŞİSEL MARKALAŞMA (3)

 İbrahim KILINÇ Kişisel Markalaşma Uzmanı Kariyer Koçu  biyosunum@gmail.com

KARİYER PLANLAMA
            Bireysel olarak kariyer planlama okul çağlarında belirlenmelidir. Meslek seçimi ve mesleğin hangi aşamasının hedeflenmesi gibi kısa, orta ve uzun vadeli planlama olmalıdır. Bu noktada fizyonomik özellikler de dikkate alınmalıdır.
            Modern dünyada kariyer planlama çok önemlidir. Profesyonel yaşamda profesyonel danışmanlık iyi bir kariyerin yolunu açar. Kurumlarda bu çalışma insan kaynakları yönetimi ve stratejistler ile sağlanır, ancak kişisel olarak iyi bir koça da her zaman ihtiyaç vardır.
            Kariyer planlamada kişinin ekolojisinin uygunluğu önemlidir. Bu ekoloji içerisinde nişin(görev, yaptığı iş) belirlenmesi, hedefe götüren etkenlerin dikkate alınması önemlidir. Kişi ne iş istediğini ve bunun için ne yapması gerektiğine karar vermelidir. Bununla ilgili teknolojik gelişimleri takip etmeli ve bilgi donanımını güncel tutmalıdır.
            Bir diş hekimi arkadaşım şunu ifade etmişti: “Bizlere üniversiteden mezun olurken siz son teknoloji ve yöntemlerle mezun oluyorsunuz derler. Ancak mezun olalı 20 yıl oldu arkadaşlar kendilerinin hala son teknoloji ile iş yaptığını sanıyor” demişti. Bu inovasyona (yenilikçi düşünce) açık olmamaktır. Kendini güncellemeyen kişi geriler.
            Kişiler okulu bitirince nasıl iş bulurum sorusundan ziyade standartlarını belirlemeli. Formasyonu,donanımı, networku yüksek bireyler her zaman tercih edilecektir. İyi kariyer planlaması yapanlar iyi şirketler tarafından her zaman aranacaktır. İyi eğitim ve kariyer, iş bulmanın yanında işyerinde kariyer basamaklarını geçmeyi de sağlayacak ve yıllarca aynı pozisyonda kalmaktan kurtaracaktır. İyi bir pozisyona her zaman şans eseri gelinmez iyi bir planlama ile gelinir. Bunun içinde iyi bir eğitim şartı her zaman kariyer geliştirmede önceliklidir. İyi bir pozisyona gelebilmenin şartlarından biri de işverenin beklentilerine cevap verebilen donanımlı bir birey olmaktır. Bu ancak ‘Kişisel Markalaşma’ ile sağlanır. Profesyonel bir kariyer planlaması bireyin eğitimi ve tecrübesi sonucu arzuladığı statülere ulaşmasını sağlar.
            Profesyonellikle bir pozisyona ulaşmanın yanında bunu geliştirmede kişisel markalaşma önemlidir. Yeteneklerin keşfinin yanında bilgiyi güncelleme ve bilgiyi kullanma çok önemli bir aşamadır. Bilgi kullanımı profesyonelliktir. Bu oyun stratejik oyun teorileri içerisinde en yüksek puanı getiren yönü seçmek demektir. Sağlıklı kariyer planlaması kişiye istenilen yeterlilik standardını kazandırır. 
Kişisel gelişimde tutarlılık önemlidir. Kişisel markalaşma için kişi kesinlikle dürüst olmak zorundadır. Organizasyonel çalışma ve grup uyumu modern yönetimlerde ‘ortak akıl’ın ne kadar önemli olduğunu gösterir.

Kariyer Danışmanlığı ile Hedef Belirleme
            Profesyonel danışmanlar profesyonel başarılar sağlamanızda yardımcı olur. Bu insan kaynaklarının tek başına halletmemesi gereken durumlardan biridir. Çalışan kendi konumundaki terfi olanaklarını, iş genişletmeyi, rotasyon şartlarını bilmelidir. Kurumlar içerisinde rehberlik sunacak kişilerin olması gerekir. Bu kişiler bireyin hayal edemediği hedeflere ulaşabilme yollarını da gösterebilir. Dünyadaki başarılı kişilerin ortak noktalarından biri de profesyonel danışmanlarla çalışmalarıdır.

Kurumsal Pozisyon ve Bireyin Özellikleri
            Kurumlar faaliyetlerinde başarılı ve marka olabilmek için kabiliyetli bireyleri bünyesine almak zorundadır.  Kariyer planlaması yapılacak bireylerin kabiliyet, ilgi, yapabilirlik gibi özelliklerinin tespit edilmesi gerekir. Bu girdiler kurumlar için çok önemlidir. Bu durumda iş analizi yapmak, işe uygun pozisyonda birey tespit etmek veya yetiştirmek önemlidir.
            Kişilerin mevcut niteliklerinin saptanmasının yanı sıra, potansiyel niteliklerini
saptamaya ve geliştirmeye yönelik bir çalışmaya da ihtiyaç vardır. Bunun için özel yöntemlerden yararlanılabilir.

Performans Değerlendirme ve Eğitim
            İşyerinin, markanın veya katkı sağlanan kurumun başarısının devamı, çalışanların başarısına bağlıdır. Kişilerin başarısı da etkin bir yönetim ve planlamaya bağlıdır. Başarı olgusu işin niteliklerine ve gereklerine uygun olarak önceden belirlenmiş bir ölçünün üzerindeki çalışma derecesi olarak ortaya çıkar. Bu anlamda işletmelerde performans değerlendirmesi personelin işiyle ilgili davranışlarının gözden geçirilmesi, terfi etmesiyle ilgili bilgilerin sağlanması amacıyla yapılabilir. Aynı zamanda kariyer planlama ve yönetimi için, çalışanlarının yeteneklerinin yönetici tarafından tanınmasına, eksikliklerin bilinmesine ve gerekli önlemlerin alınmasına imkân sağlayacak bir süreç olarak ifade edilebilir.
            Performans değerlendirme sonucuna göre eksikliklerin tamamlanması için kişilerin eğitimi sağlanır. Böylece daha donanımlı ve süreci sürdürebilen bireyler yetiştirilmiş olur.

(*)MBA(Master of Business Administration), Profesyonel Koç, Kariyer Planlama ve Kişisel Markalaşma Uzmanı
Anahtar Kelimeler: Kariyer, Kariyer Planlaması, Kişisel SWOT, Kişisel Markalaşma, İmaj Danışmanlığı, Hedef Belirleme, Koçluk, Kariyer Koçluğu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İbrahim KILINÇ Kişisel Markalaşma Uzmanı Kariyer Koçu Profesyonel Öğrenci Koçu YAŞAM KOÇU